Lierop verpulvert tiental van laagvlieger De Braak na wake-up call

De race om het kampioenschap in de 4de klasse-G gaat onverminderd spannend door. Na het verlies van ASV’33 in de topper tegen Brandevoort van vorige week en de overwinningen van Lierop en Eli staat er een week later wederom een absolute topper op het programma: nummer 2 Eli gaat in Aarle-Rixtel op bezoek bij nummer 3 ASV’33. Lierop speelt ondertussen een uitwedstrijd tegen het verraderlijke SV De Braak. De ploeg uit Helmond staat voorlaatste en lijkt de (play-off om) degradatie niet meer te kunnen ontlopen, maar wist thuis wel gelijk te spelen tegen ASV en Eli. Thuis wist Lierop ook met ‘slechts’ 2-1 te winnen. Ze zijn dus gewaarschuwd.

Lierop begint de wedstrijd alsnog best aardig. Al vroeg in de wedstrijd verdienen ze volgens de beste stuurlui aan wal een penalty, maar die wordt niet gegeven. Even later is het echter wel raak: Tijn van Nuenen weet de bal na die te zijn verloren snel weer terug te winnen. Hij benut de opengevallen ruimte op rechts en snelt de zestien in, waar hij Rob Kornuijt bedient met een lage voorzet. Die neemt aan, draait en schiet: 0-1. Lierop vergeet zichzelf vervolgens een relaxte zondagmiddag te bezorgen. Door veel slordigheden aan de bal en voor het doel gaat het slechts met een 0-1 voorsprong rusten. Zo mist doelpuntenmaker Rob op aangeven van Nick Verdonk de kans op 0-2 en weet hij even later ook niet te profiteren van een scherpe lange bal van Bart Sijbers. Diezelfde Nick weet ook twee grote mogelijkheden niet te benutten waarmee Lierop De Braak zeer nadrukkelijk in leven laat.

Dat zal de tweede helft beter moeten wil Lierop een wetmatigheid uit het voetbal voorkomen: valt de goal niet aan de ene kant, dan scoort de andere ploeg hem vaak wel. En laat precies dat nou net gebeuren; terwijl De Braak geen enkele uitgespeelde mogelijkheid heeft gehad tot op dat moment, krijgt het wel een uitgelezen kans uit een hoekschop. Die wordt ten volle benut: de voorzet is goed, de kopbal raak: 1-1. Het is een behoorlijke tegenvaller voor Lierop maar de tegengoal dient ook duidelijk als wake-up call: ineens is de tot dan toe uitgebleven scherpte bij Lierop volledig terug.

Het begint bij een curieuze actie van een speler van de thuisploeg. Die probeert een kopbal van Nick na een goede voorzet van Kevin Geerts uit het doel te houden, maar doet dit op de doellijn overduidelijk met zijn hand. De scheidsrechter kan niet anders dan de bal op de stip leggen en een rode kaart geven. Nick gaat achter de bal staan en schiet overtuigend binnen: 1-2. En dan gaat het ineens hard. Het tiental van laagvlieger De Braak is niet opgewassen tegen de aanvalsdrift van Lierop en ziet Rens Bekx de wedstrijd op aangeven van Rob in het slot gooien: 1-3. Hidde Maas wordt vervolgens vervangen door Daan Hooglugt en die kunnen bijna direct weer juichen: Rob steekt de bal prachtig op Tijn, die na zijn assist nu ook een doelpunt kan noteren: 1-4. Ook Mart van de Laar en Jonas Heijblom mogen nog invallen en zien de score alleen maar verder oplopen.

Dat het geloof na de 1-3 bij De Braak weg is, kan een understatement genoemd worden. Sjoerd van Seggelen, gestart als linksback maar na het inbrengen van Daan doorgeschoven naar de positie van linksbuiten, krijgt de bal op de helft van de tegenstander helemaal cadeau. Hij geeft een steekpass op Nick, die zijn tweede van de middag maakt: 1-5. Even later wordt een schot van Kevin uit een voorzet van Sjoerd geblokt, maar is het door een schot van Rob alsnog raak: 1-6. Nick completeert vervolgens nog even zijn hattrick alsof het niets is: hij kapt de doelman uit en schiet de 1-7 in de touwen. Het slotakkoord is van De Braak, dat met de 2-7 nog iets terug doet voor de statistieken.

Zo weet Lierop met een monsterzege wederom optimaal gebruik te maken van een direct duel tussen de concurrentie. Dankzij de drie doelpunten van Nick, twee goals en drie assists van Rob en de aanvallende bijdrage van Tijn (doelpunt en assist) en Rens boekt Lierop een monsterzege, terwijl ASV’33 met 4-2 van Eli heeft weten te winnen. Het verschil met ASV blijft daardoor 4 punten, maar Eli is inmiddels op een achterstand van 6 punten gezet met nog 6 wedstrijden te spelen. Lierop had tegen De Braak een tegendoelpunt uit het niets als wake-up call nodig, maar rekende daarna overtuigend af met de eigen slordigheden en het tiental van de tegenstander. Komende zondag staat er een lastige uitwedstrijd op het programma, Lierop gaat dan op bezoek bij nummer 5 Millheezer Boys. Lierop vervolgt zijn jacht op de titel om 14:30, tot dan!