Lierop 1 speelt zichzelf naar kampioenswedstrijd komende zondag na klinkende derbyzege

Lierop 1

Een derby tegen Mifano staat altijd garant voor spektakel. Eerder dit jaar werd het nog 4-6 in Mierlo en ging Lierop er in een knotsgekke wedstrijd met de zege vandoor, de afgelopen tien jaar werd er in de derby altijd minimaal twee keer gescoord. Het was eerder dit jaar in Mierlo dat Lierop zich echt wist te bombarderen tot titelkandidaat door destijds voor de vierde keer op rij te winnen. Een half jaar later hangt de vlag in Lierop er nog altijd goed bij en kan Lierop bij een overwinning en wat geluk met uitslagen elders een reuzestap zetten in de titelrace. Mifano is sinds die regenachtige zondagmiddag niet stabiel genoeg gebleken om dit seizoen bovenin mee te draaien, zij zijn na 18 wedstrijden praktisch uitgespeeld zonder realistische promotie- of degradatiekansen.

Toch beginnen ze de wedstrijd niet onaardig, zij het wel met hier en daar wat onnodig theatraal gedrag. Beide ploegen krijgen niet echt vat op elkaar en de eerste twintig minuten gaat het redelijk gelijk op, met mogelijkheden aan weerszijden. Grote kansen zijn echter schaars, tot Mifano brutaal de voorsprong lijkt te pakken. Er wordt echter gevlagd voor buitenspel en daar gaat de scheidsrechter in mee. Dat doet hij even later niet als Lierop aan de andere kant toeslaat: Nick Verdonk weet met een heerlijke hakbal de score te openen. De grensrechter van Mifano steekt er nog een stokje voor, maar dit keer gaat de scheidsrechter er niet in mee: 1-0.

Lierop komt op voorsprong en komt vervolgens beter in de wedstrijd. Kevin Geerts en Tijn van Nuenen zorgen voor wat gevaar op beide vleugels, maar de voorsprong wordt verdubbeld door de laatste van het aanvallend kwartet: na een geblokt schot van Tijn komt de bal bij Rob Kornuijt, die niet aarzelt en schiet: 2-0. Lierop pakt de controle in de wedstrijd maar zal toch ergens ook weten dat ze eenzelfde marge in Mierlo in eerste instantie nog als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen. De remedie: de marge verder vergroten. Als er bij de uitploeg wordt gestunteld in de opbouw, profiteert Lierop daar uitermate effectief van. Nick krijgt de bal, haalt uit en maakt zijn tweede van de middag: 3-0. De treffer vlak voor rust geeft de verhoudingen op het veld niet helemaal goed weer en mag zelfs geflatteerd worden genoemd; het verschil tussen Mifano en Lierop is zeker geen drie doelpunten op basis van het spel.

Om dat na de rust te benadrukken komen er vier nieuwe spelers in bij de ploeg uit Mierlo. Met de nieuwe krachten begint Mifano uiterst sterk aan de tweede helft. Waar het er de eerste helft al zeker niet voor koos om heel ver in te zakken, zet Mifano Lierop aan het begin van de tweede helft compleet vast op eigen helft. De rood-witten zijn zelf veel te slordig aan de bal om dat momentum te breken; de rust aan de bal ontbreekt even volledig. Centrale verdedigers Bart Sijbers en de teruggekeerde Stijn Oomen moeten bal na bal wegwerken terwijl ook doelman Han Maas wat getest wordt, maar zonder dat er sprake is van 100% kansen. Die komt er wel een, als Han de fout in gaat: hij veroorzaakt een strafschop als hij te laat komt en de tegenstander raakt. Die penalty wordt onberispelijk benut: 3-1.

Dan lijkt het nog een heel lastig laatste half uur te worden voor Lierop, maar op de een of andere manier lijkt de voet bij Mifano even van het gaspedaal af te gaan terwijl Lierop wat rustiger blijft aan de bal. Die ruimte is precies genoeg om nog een laatste keer genadeloos toe te slaan: na een korte corner van Tijn op Rob geeft die laatste de bal laag voor in de doelmond. Hidde Maas is alert en maakt met een vroeg slotstuk aan de aspiraties van Mifano een einde: 4-1. Het lijkt op het oog de genadeklap voor de Mierlose formatie, dat het Lierop in het restant een stuk minder lastig weet te maken dan de eerste fase van de tweede helft.

Zodoende boekt Lierop een zwaarbevochte en enigszins geflatteerde overwinning op rivaal Mifano, maar daar zal helemaal niemand in Lierop rouwig om zijn: even later sijpelt het nieuws door dat zowel ASV’33 als Eli punten hebben laten liggen in hun thuiswedstrijden en dus betekent dat een grote coup: door de zege speelt Lierop zich al komende zondag naar een kampioenswedstrijd in eigen huis. Met een overwinning op Boerdonk kan er een groot feest losbarsten voor de mannen van Tim van Seggelen, die van een degradatiekandidaat in nog geen jaar tijd een hecht team met duidelijke, herkenbare strijdwijze heeft weten te maken. Vakwerk eerste klas, dat zijn manschappen samen mogen gaan bekronen. Komende zondag, thuis tegen Boerdonk, aftrap 14:00 met als inzet: de eerste titel in tien jaar. Uiteraard, tot dan!