Lierop 2 herstelt zich van pijnlijke nederlaag met monsterzege op machteloos Rhode/VSB 3

Een week na de pijnlijke nederlaag tegen laagvlieger ASV’33 3, die Lierop 2 wat terrein heeft gekost in de titelrace, treedt de ploeg van Wilbert van de Laar thuis aan tegen middenmoter Rhode/VSB 3. Lierop heeft Rood-Wit’62 4 door de nederlaag over zich heen zien gaan op de ranglijst, maar die ploeg heeft met slechts twee punten voorsprong wel twee wedstrijden meer gespeeld. De stand geeft daarom een behoorlijk vertekend beeld; andere concurrenten Bavos 3 en Eli 2 staan met respectievelijk 2 en 5 punten achterstand en evenveel gespeelde wedstrijden ook nog in de buurt en treffen elkaar. Dat de tweede ploeg van Lierop gebrand lijkt op revanche wordt al snel duidelijk, in een wedstrijd waarin de uitploeg geen schijn van kans maakt.

Dat begint vanaf minuut een en duurt de gehele eerste helft, waarin Lierop 2 zijn tegenstander alle hoeken van het veld laat zien. Ze zitten er met volle druk op als de bal bij de tegenstander is, maar minstens zo vermakelijk is het goede spel aan de bal. De vele combinaties worden Rhode al snel te machtig, al valt de ruststand nog behoorlijk mee. Al vroeg profiteert Tim van Brussel van balverlies bij de tegenstander. De doelman is uit zijn doel en Tim schuift in een leeg doel binnen: 1-0. Jeroen Gubbels krijgt evenals Tim Swinkels de mogelijkheid om de score te verdubbelen, maar beide zijn niet scherp in de afronding aan het begin van de wedstrijd. Even later is het alsnog raak, als Thijs Bekx uit een voorzet van Jeroen schiet, de doelman een rebound weggeeft en Tim Swinkels tot tweemaal toe de doelman test. Bij de tweede inzet is die kansloos en schiet Tim hard tegen te touwen: 2-0.

Rob van der Sluijs krijgt even later op aangeven van Tim Swinkels de kans om 3-0 te maken maar mist en ziet even later dat zijn ploeggenoten alsnog toeslaan: Swinkels schiet de bal op de keeper, vervolgens kan Jeroen binnentikken. Rob moet even later naar de kant en wordt vervangen door Ralf van de Laar, die als voorzitter en uitzakkende spits ziet hoe zijn ploeg de score nog verder uitbreidt. Ralf stuurt eerst Tim van Brussel zelf weg op links en schiet de bal daarna op doel als hij hem van Van Brussel terugkrijgt. De doelman kan nog redden, maar Jeroen is wederom alert op de afvallende bal en tikt binnen: 4-0. Thijs Bekx, Ralf en Tim Swinkels krijgen voor rust kansen om het allemaal nog mooier te maken, maar Rhode/VSB wordt nog gespaard.

Met de ruime voorsprong op zak brengt Wilbert de tweede helft drie nieuwe spelers in. Hugo Meijer, Jonas Heijblom en Maarten Vermeulen (vorige week nog als vlagger actief) vervangen Chris Filippini, Daan Kuipers en doelpuntenmaker Jeroen. Ze zien hoe Lierop slordiger gaat spelen en wat laconiek begint te ogen op sommige momenten in de aanval, maar alsnog legio aan kansen bij elkaar speelt. Eerst moet Tim Swinkels de bal wat zachter voorgeven om Thijs Bekx de 5-0 op de schoen te leggen, maar even later weet Ralf dankzij een magistrale pass van Tim van Brussel alsnog te scoren voor Lierop. In de korte hoek maakt hij 5-0. Swinkels en Maarten krijgen kansen om te scoren met een hard schot van afstand en een gekruld schot op de doelman, maar even later is het voor Maarten alsnog raak. Hij wordt in de diepte weggestuurd en legt de bal koeltjes voorbij de doelman: 6-0.

Het slotakkoord is voor Jeroen, die er terug in wordt gebracht en een goed spelende Tim Swinkels vervangt. Wat volgt is eerst lichte irritatie bij Jeroen als Ralf de bal niet aflegt voor het doel, maar dat even later wel doet en Jeroen zodoende zijn hattrick geeft. Vanaf rechts zet onze voorzitter zeer precies voor, waarna Jeroen de doelman passeert en scoort: 7-0.

De monsterscore is op basis van de kansen en het spel van Lierop dik verdiend en had zelfs al de ruststand mogen zijn. Door de overwinning gaat Lierop 2 weer over Rood-Wit’62 heen en staat het met 38 punten aan kop, één punt boven die ploeg en twee punten boven Bavos, dat wist te winnen van Eli en zodoende een rampzalige zondag op het sportpark in Lieshout inluidde. Zij zijn (evenals hun evenknie in de 4de klasse-G en collega’s van Eli 1) wel uitgeschakeld in de titelrace door de nederlaag en staan nu op een achterstand van 8 punten (toevalligerwijs ook de achterstand van Eli 1 op Lierop 1). Komende week vervolgt het tweede zijn jacht op de titel thuis tegen Sparta’25 4, de rode lantaarndrager. Om 11:00 wordt het voorgerecht voorgeschoteld voor wat een onvergetelijke middag kan worden voor SV Lierop, al doe je Lierop 2 en hun goede spel eigenlijk tekort door het ‘slechts’ als voorgerecht te bestempelen. Tot dan!