Lierop 1 blijft op polepositie in titelrace én deelt en passant volgende klap uit aan concurrentie

Het is na twee weken rust de voorlopig laatste uitwedstrijd: in Bakel treedt Lierop aan tegen laagvlieger Bavos. Dat strijdt nog tegen het ontlopen van de play-off om degradatie en kan ieder punt goed gebruiken. Lierop moet op zijn beurt, twee weken na de zwaarbevochte zege in het regenachtige Millheeze, ook winnen om het gat met de concurrenten ASV’33 1 en Eli 1 niet kleiner te laten worden. Vooraf staat de ploeg van Tim van Seggelen, met een veel beter doelsaldo van +33 en 41 punten, respectievelijk 4 en 6 punten voor. De ploeg uit Bakel staat met 17 punten 8ste. Toch zal er over het fysieke Bavos niet lichtzinnig gedacht moeten worden; Eli liet op het natuurgras immers al twee dure punten liggen.

De gedachte lijkt niet lichtzinnig te zijn, maar op de zonnige middag ontbreekt het Lierop wel aan scherpte de eerste helft. Na een wat rommelige openingsfase weet het de controle in de wedstrijd te pakken en speelt het zich met genoeg rust in de opbouw wel naar mogelijkheden toe, maar de laatste pass is telkens niet goed genoeg om van die mogelijkheden echt grote kansen te maken. Daan Hooglugt is vanaf links gevaarlijk met een voorzet en soleert even later naar een schietkans in de zestien die na een blok over vliegt. Aan de andere zijkant kan Tijn van Nuenen dankzij een crosspass van Bart Sijbers meters maken richting het doel. Hij zet voor op Nick Verdonk, maar die vindt de doelman als sta-in-de-weg. Lierop speelt niet slecht, maar is net wat te slordig in de eindfase.

Aan de andere kant heeft doelman Han Maas het de eerste helft niet heel druk; Bavos speelt vrij direct en kiest snel voor diepte en de lange bal, maar sticht daar weinig gevaar uit. De enige kans voor de thuisploeg is in de eerste helft echter wel een grote; vanaf rechts komt een goede lage voorzet, alleen maait de spits uit Bakel snoeihard over de bal waardoor deze door de Lieropse defensie weggewerkt kan worden. Beide ploegen scoren niet voor rust en gaan dus met een vermakelijke brilstand rusten.

Na de rust is het na een wat gedurfdere openingsfase van Bavos Lierop dat de touwtjes in handen neemt: het voert via Nick, Daan en Tijn de druk op het doel van de tegenstander steeds verder op, tot het moment dat het zich dan eindelijk uitbetaald: na een afgeslagen voorzet vanaf rechts komt Daan aan de bal aan de linkerkant van de zestien. Hij haalt uit, vindt Nick op zijn weg en ziet de topscorer van Lierop scoren: 0-1. Lierop neemt met één doelpunt geen genoegen en blijft de druk verder opvoeren; nadat er al wat kansen gemist zijn bedient Nick Tijn met een keurige actie in de zestien. Die heeft de bal alleen nog maar voor het intikken en faalt niet: 0-2. Bavos krijgt even later nog een goede kopkans om direct wat terug te doen, maar zoals bij meer ploeggenoten staat het vizier niet op scherp bij de lange spits.

Het geloof lijkt bij de thuisploeg dan wel weggeëbd te zijn nadat Lierop zijn voorsprong terecht verdubbelt, even later maken de rood-witten aan alle twijfel een einde. Na een lange pass over de grond van Rob Kornuijt op Nick weet de Lieropse goalgetter slim weg te draaien en heeft hij een vrije doortocht richting het doel. Een-op-een met de doelman faalt hij niet en schiet Nick alweer zijn 18de doelpunt binnen: 0-3. Hij loopt daarmee nu 1-op-1 qua wedstrijden/doelpunten, een statistiek waar je u tegen mag zeggen. Via Rens Bekx en de ingevallen Tim van Brussel en Sjoerd van Heugten krijgt Lierop zelfs nog kansen op een vierde treffer, maar die blijven Bavos uiteindelijk nog bespaard.

Dankzij de relatief eenvoudige overwinning blijft Lierop glansrijk aan kop gaan en minuten na het laatste fluitsignaal komt er zelfs nog beter nieuws: omdat ASV’33 in Mierlo niet verder is gekomen dan een 1-1 gelijkspel bij Mifano lopen de manschappen van toptrainer Tim van Seggelen uit tot 6 punten op beide concurrenten. Met nog vier wedstrijden te gaan moet het daarom wel heel raar lopen wil Lierop het kampioenschap nog volledig uit handen geven. Komende zondag staat er weer een mooie derby op het programma: om 14:00 trapt Lierop thuis af tegen de ploeg die ASV wist te bedwingen: Mifano. Een wedstrijd die altijd garant staat voor spektakel en strijd. Tot dan!