Lierop overleeft potentiële bananenschil SPV en leidt zodoende race om de titel (nog altijd)

Lierop 1

Terwijl elders in de regio de wedstrijd voor de periodetitel op het programma stond, in Helmond speelde Brandevoort en ASV’33 tegen elkaar, heeft Lierop 1 zich afgelopen zondag op mogen maken voor de thuiswedstrijd tegen de stugge middenmoter SPV. Tijdens de heenwedstrijd in Vlierden wist Lierop ondanks een voorsprong en legio aan kansen niet te winnen, thuis hopen de Rood-Witten tegen het fysiek sterke SPV verder te komen dan een 1-1 gelijkspel. Lierop mag ook nog stiekem hopen op de periodetitel bij aanvang van de wedstrijd, maar dan moet Brandevoort wel punten laten liggen (en spoiler alert: dat doen ze uiteindelijk niet).

Dat SPV er als middenmoter in de competitie minder voorstaat dan Lierop valt de eerste dertig minuten niet direct te zien. De uitploeg kiest ervoor om hoog druk te zetten en Lierop daarmee snel tot de lange bal te dwingen. Een recept dat vanuit het oogpunt van het fysiek sterke en lange SPV goed bedacht lijkt en ook zeker in de openingsfase zijn vruchten afwerpt: Lierop komt weinig aan zijn eigen spel toe en weet de oplossingen in de opbouw over de grond niet te vinden. Centrale verdedigers Bart Sijbers en Stijn Oomen zijn samen met doelman Han Maas het vaakst aan de bal en hebben moeite hun medespelers in kansrijke positie te brengen. Beide ploegen hebben moeite om gevaarlijk te worden, waardoor grote kansen schaars zijn de eerste helft.

Het oog is dan al snel gericht op standaardsituaties, waaruit een bal altijd goed kan vallen. SPV krijgt halverwege de eerste helft een goede kans om van zo’n corner gebruik te maken, maar krijgt juist na de hoekschop het deksel direct op de neus. Lierop weet de bal snel weg te werken en komt er vervolgens snel uit. Via Rob Kornuijt komt Kevin Geerts op links aan de bal. Die geeft een ragfijne voorzet op de voor het doel gesnelde Nick Verdonk, die met alweer zijn twaalfde competitietreffer de ban breekt: 1-0. Lierop toont zich daarmee uiterst effectief, want verdere grote kansen aan beide kanten blijven uit de eerste helft.

Vers uit de kleedkamer gaat SPV op zoek naar doelpunten en de gelijkmaker. Het zet de fase na rust aan, waar Lierop de laatste vijftien minuten voor rust juist weer wat meer controle en rust in de opbouw terug wist te vinden. De ruimtes aan de andere kant worden door de aanvalsdruk van de ploeg uit Vlierden echter ook groter en daar weet de ploeg van succescoach Tim van Seggelen dodelijk mee om te gaan. Sem van de Nieuwenhof, die een sterke wedstrijd speelde en overal op het veld te vinden was, weet met een fijne pass Tijn van Nuenen te vinden op de rechterkant. Die behoudt het overzicht en weet Kevin met een lage voorzet te bereiken. Hij twijfelt niet, schiet binnen en is zodoende bij een tweede doelpunt betrokken: 2-0.

Stijn moet even later met een blessure naar de kant en wordt vervangen door Sjoerd van Seggelen, die voor het eerst in tijden weer eens plaats moest nemen op de bank. Zijn vervanger op linksback Daan Hooglugt speelde een solide wedstrijd en zag de verdediging onder leiding van aanvoerder Bart Sijbers de wedstrijd geduldig uitspelen. Sjoerd van Heugten en Tim van Brussel komen nog in de ploeg voor Kevin en Tijn, maar aan de stand veranderd niks meer.

Daardoor blijft Lierop aan kop gaan in de 4de klasse-G met 35 punten uit 15 wedstrijden. Hoewel de periodetitel voor Brandevoort is, biedt de uitslag van die wedstrijd (ook 2-0) ook voldoende kansen voor Lierop; concurrent ASV’33 is door de nederlaag op vier punten gezet. Komende zondag staat voor hen wederom een topper op het programma, thuis tegen nummer 2 Eli. Lierop moet weer op bezoek in Helmond, als het om 14:30 aantreedt tegen SV De Braak. Ook daar zal in de spannende strijd om de titel gewonnen moeten worden. Tot dan!